استاد دانشگاه تهران: نام خلیج فارس قابل تغییر نیست

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: با توجه به اسناد و قوانین موجود در جهان، نام خلیج فارس قابل تغییر نیست.

استاد دانشگاه تهران: نام خلیج فارس قابل تغییر نیست

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، بهرام امیراحمدیان روز دوشنبه در نشست تخصصی به مناسبت روز ملی خلیج فارس اضافه کرد: در زمینه نام های تاریخی و و جغرافیا حساسیت های زیادی وجود دارد؛ اما متاسفانه متون تاریخی به دلیل برخی مسایل نتوانسته برخی از مکان ها و نام های تاریخی را به خوبی و روشنی شرح دهد که همین امر باعث ایجاد مسائل دیگری شده است.

وی درباره اینکه چرا خلیج فارس فارس نامیده شد، گفت: در دوره کهن اقوام ایرانی بنام پارس در کنار این پهنه آبی زندگی می کردند، بنابراین به آن دریای پارس گفتند و چون زبان رسمی کشور فارسی است از این رو در تمام اسناد و مدارک خلیج فارس نامیده شد.

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تحریف نام خلیج فارس توسط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: از آنجا که کلمات عربی زیادی وارد زبان فارسی شده، آنها به خود جسارت این کار را می دهند در حالی که خلیج فارس همواره خلیج فارس بوده است.

وی تاکید نمود: همانطور که فرهنگستان زبان فارسی مسئولیت اشاعه زبان فارسی و جلوگیری از آسیب به آن را بر عهده دارد؛ به نظر می رسد کمیته یکسان سازی نام های جغرافیایی نیز همین وظیفه را دارد. اگر بخواهند نامی را عوض نمایند باید به این کمیته مراجعه گردد و این کمیته باید بر اساس اسناد و مدارک معتبر تصمیم گیری و یا دفاع کند. بنابراین خیلی مهم است که اسامی تاریخی حفظ شوند و این روند در بسیاری از نشست های بین المللی نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفته است.

امیر احمدیان گفت: کسانی که دوست دارند به خلیج فارس، خلیج عربی بگویند دو حالت دارد. یا اینکه با دولت ایران مخاصمه دارند که این یک بحث سیاسی است یا اینکه با ملت ایران مشکل دارند که در هر دو حالت دلیلی برای تغییر نام نیست.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال خلیج مکزیک در جنوب امریکا واقع شده است، بنابراین آمریکا می تواند بگوید که باید نامش به خلیج آمریکا تغییر کند اما نمی گوید؛ چون تاریخ و اسناد این نام را تایید می نمایند و آنها نیز به قانون، تاریخ و اسناد احترام می گذارند. به همین دلیل باید به اسناد و مدارک تاریخی درباره خلیج فارس نیز احترام گذاشته گردد.

استاد دانشکده مطالعات دنیا دانشگاه تهران اظهارداشت: برای حفظ نام های تاریخی به ویژه خلیج فارس، ضرورت دارد پاسخ های ما منطقی و علمی و به دور از احساسات باشد. اعرابی که قصد تغییر نام خلیج فارس را دارند، از روی احساس و غرض رفتار می نمایند اما ما باید دلایل علم پسندی برای حفظ آن داشته باشیم و ارائه دهیم و با منطق پیش رویم.

وی تاکید نمود: نگاه ما به این کج اندیشی ها نمی تواند مانند آنها باشد، برای همین باید در همایش های بین المللی مستندات علمی و محکمه پسند ارائه دهیم و نباید هیچ توهینی در میان باشد. حراست و حفاظت از نام های تاریخی بخشی از هویت سرزمین ماست.

به گفته وی؛ نقشه های بین المللی که تاریخب نیز هستند همه به نوعی ترجمه خلیج فارس دارند و ما نیز باید در حفظ آن کوشش کنیم.

امیر احمدیان گفت: باید نقشه و اطلاعات خلیج فارس در اختیار عموم قرار گیرد، البته وزارت خارجه اطلس خلیج فارس را در دو جلد تهیه نموده اما بسیار گرانقیمت است. از این رو در سطح عمومی منتشر نشد؛ در حالیکه گرجستان یک اطلس از جغرافیای خود را بر روی کاغذ کاهی منتشر نموده و در اختیار عموم قرار داده و برنده جایزه بین المللی نیز شد. از این رو توصیه من این است که برای خلیج فارس یک نقشه ارزان تر تهیه و منتشر گردد.

علمی 9014**1485

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21474

به "استاد دانشگاه تهران: نام خلیج فارس قابل تغییر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه تهران: نام خلیج فارس قابل تغییر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید