برج های شعله، جاذبه های آتشین شهر باکو!

به گزارش مجله سرگرمی، برج های شعله باکو | Flame Towers in Baku

بیشترین تصویر غالب ذهنی که افراد مختلفی که با شهر باکو پایتخت کشور آذربایجان آشنایی دارند، 3 برج شیشه ای با تصویری متفاوت نسبت به دیگر برج هایی که تا به حال دیده بوده اند، می باشد. همین تصویر غالبی که امروزه به یکی از مهم ترین نمادهای این کشور تبدیل شده، برج های شعله باکو نام دارند. این برج ها که امروزه دیگر نامشان در بین زیباترین آسمان خراش های دنیا واقع شده است، بلندترین سازه های ساختمانی این شهر هستند و دیگر از جاذبه های بسیار دیدنی باکو می باشند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، برج های شعله در باکو را مورد آنالیز قرار دهیم.

برج های شعله، جاذبه های آتشین شهر باکو!

در کنار شناخت جاذبه های زیبا و دیدنی در باکو همچون برج شعله، پیشنهاد می کنیم تا مطلب راهنمای سفر به باکو را مورد مطالعه قرار دهید زیرا، برای سفر به باکو اطلاعات خوبی را در اختیار شما از هر نظر خواهد گذاشت.

برج های شعله باکو، نماد باکوی مدرن!

در مقدمه هم گفتیم که برج های شعله باکو نماد مدرن این شهر محسوب می شوند. حال این که چه ویژگی هایی باعث شده است که این ساختمان های بسیار زیبا و شاخص تبدیل به نمادهای نه تنها باکو بلکه به جرات کشور آذربایجان شوند، جایی بسی بحث و تبادل نظر دارد که اتفاقا ما امروز می خواهیم به آن بپردازیم.

برج های شعله از لحاظ ارتفاع سازه امروزه به عنوان یکی از بلندترین برج های ساخته شده در شهر باکو نیز شناخته می شوند. البته اگر حتی به عکس این سازه ها هم دقت کنید، خواهید دید که برج های شعله باکو دارای ارتفاع یکسان نیستند و با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند.

ارتفاع این برج ها به ترتیب 161، 165 و 182 متر می باشند و در زمینی به مساحت 245 هزار متر مربعی ساخته شده اند. از لحاظ شکل سازه، این برج ها دارای کش و قوسی کاملا منحنی است و به همین خاطر در کنار یکدیگر به صورت شعله های گداخته آتش هستند و به همین خاطر به آن ها برج های آتش می گویند.

درباره برج های شعله باکو نکته جالبی که وجود دارد این است که از بالای سر و زمانی که با وسیله ای همچون هلی کوپتر به این برج ها از زاویه بالا دست نگاه می کنید، به شکل یک مثلث در می آیند.

از لحاظ کارآیی، این برج های بسیار زیبا به تعداد برج هایی که هستند؛ 3 کارآیی مختلف و متفاوت دارند.

یکی از برج ها دارای کاربری کاملا مسکونی است. برج دیگر دارای کاربری کاملا تجاری و اداری و در نهایت برج دیگر یک هتل بسیار مجلل می باشد.

پازل جذابیت این برج های زیبا در کنار هم یک قطعه بسار اساسی دارد که بدون آن میزان جذابیت این برج به طور مثال از 100 به 50 می رسد! این قطعه مهم و مشخص نماینده چیزی نیست جز 10 هزار قطعه لامپ LED که توسط دو شرکت چینی و انگلیسی اوسرام تراکسون و ورتار تهیه و ساخته شده اند. در ساخت نمای این برج ها از این چراغ های LED استفاده شده است و از طریق آن ها، نمایی شبه به یک صفحه نمایش بسیار بزرگ را بر روی هر کدام از برج ها درآورده اند.

این برج ها از نمای بیرونی در صبح ها، رنگی بین سبز و آبی دارند و در عوض زمانی که شب فرا می رسد، با روشن شدن چراغ ها نمایی همچون شعله های آتش که در حال افروخته شدن هستند را ایجاد می نمایند.

همچنین این برج ها با نمای شعله ورشان دارای میله هایی شعله ور هستند که هر کدامشان دارای قطر 610 میلی متری و فولادی هستند.

البته فوندانسیون این برج ها از لوله ها و بتن هایی با قطر 6 تا 10 سانتی متری ساخته شده و در برابر بروز اتفاقاتی همچون زلزله بسیار مقاوم هستند. البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید به خاطر وزش مداوم بادهای شدید در این منطقه، این برج ها در برابر وزش باد هم بسیار مقاوم هستند.

برج های شعله باکو بر روی تپه ای 2 هزار ساله که کاملا رو به شهر هستند و در لیست یونسکو به ثبت رسیده و در زمان شوروی ها یکی از مناطق غنی نفت برای آن ها بوده، ساخته شده است.

با این که غالبا طرح و نقش هایی که بر روی این برج ها به نمایش گذاشته می گردد، آتش را به بینندگان خود القا می کند اما در کل این برج ها دارای این قابلیت هستند که به هر نقش و رنگی به نمایش دربیایند.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که چرا این برج ها را به شکل آتش و شعله های آن طراحی نموده اند باید بگوییم که این مسئله ریشه در فرهنگ و سنت های تاریخی ترک های آذربایجان دارد.

بر اساس شواهدی که موجود است، اجداد آذری ها برای آتش احترام خاصی قائل بوده اند و آن را عنصری پاک می دانسته اند. از این رو شکل ساختاری و نمایشی این برج ها مستقیما ریشه در فرهنگ آذربایجانی ها دارد.

این 3 برج یکی از پر هزینه ترین پروژه های ساخت و ساز در شهر باکو بوده اند و با صرف هزینه 350 میلیون دلاری در طی 6 سال از سال 2007 میلادی تا سال 2013 یعنی از سالی که به اصطلاح روند اداری و پیش درآمدهای ساخت آن شروع شد، کاملا بالا رفته و ساخته شد.

یکی از نکات جالب درباره این ساختمان ها این است که برای ساخت برج های شعله باکو 150 مهندس به صورت همزمان و هماهنگ بر روی آن در حال فعالیت و نظارت بودند.

جالب است درباره این برج ها ودیگر جاذبه های شهر باکو این را بدانید که این شهر به خاطر ساخت همچین سازه هایی در سال های اخیر تبدیل به یکی از شهرهای بسیار توریستی و جذاب برای کسانی شده است که قاره آسیا را برای سفرهای خود انتخاب نموده اند.

از این ها که بگذریم، برج های شعله باکو در میان فضای 3 برج خود دارای محوطه ای بسیار زیبا هستند که خود یکی از جاذبه های محیطی موجود در باکو شده اند.

در بین این 3 برج تفریحاتی همچون: سینما در فضای باز، انواع مراکز تفریحات آبی مثل استخر، کافه و رستوران، پارکینگ با ظرفیت پارک 50 خودرو و اتومبیل و انواع دیگر تفریحات موجود است.

از آن جایی که هر آن چیزی که در بین این برج ها وجودد دارد تلقینی مثبت از زندگی مدرن در باکو است، همه ساختمان ها و اِلمان های محیطی در رابطه ای مستقیم با یکدیگر هستند.

البته به رسم تمامی جاذبه های پر مخاطب و معروف در جهان، می توانید اگر که خواستید انواع و اقسام کالاهایی که می توان روی دست فروخت را در دست فروشنده های خیابانی و دست فروشان اطراف این برج ها بیابید.

برج شماره 1، بلندترین شعله برج!

بلندترین برج مجموعه برج های شعله در باکو در واقع برج شماره 1 آن است. این برج دارای 182 متر ارتفاع و همچنین 39 طبقه در خود می باشد. این برج از مجموعه شعله ها، دارای کاربری کاملا مسکونی است و مردم در آن سکونت می نمایند. این برج که از لحاظ جهت هم به عنوان برج جنوبی این مجموعه به حساب می آید، دارای 130 آپارتمان بسیار زیبا و مجلل در خود است. از جمله امکاناتی که در این برج برای ساکنینیش تدارک دیده شده است می توانیم به سالن بدن سازی، آبگرم، ایتخر، سونا، جکوزی، لابی، سالن اجتماعات و بسیاری از دیگر امکانات در خود می باشد.

دید این برج کاملا به سمت دریای خزر است.

برج شماره 2، هتلی بسیار لوکس و مجلل!

برج شماره دو برج های شعله را باید به عنوان شرقی ترین برج این مجموعه به حسای بیاوریم. این برج که کاربری آن برای هتل است، دارای ارتفاعی 160 متری است و دارای 37 طبقه در خود است. هتلی که در این مجموعه ساختمانی وجود دارد از جمله هتل های بسیار مجلل و البته مشهور در این شهر است و هتل 5 ستاره Fairmont نام دارد.

این هتل با دارا بودن 318 اتاق، دارای اتاق هایی متشکل از سوئیت ماه عسل، اتاق های خانواده، سوئیت، یک تخته و دو تخته می باشد.

کیفیت خدمات و امکانات دراین هتل بسیار بالا است و در بین لوکس ترین ها به شمار می روند.

یکی از جالب انگیزهایی که در این برج وجود دارد این است که سالنی به وسعت 2500 متر مربع در این ساختمان برای سالن جلسات و همایش وجود دارد.

همچنین در این سالن بسیار بزرگ می توان تا مراسم های عروسی را برگزار کرد که البته در سراسر آذربایجان و حتی خارج از این کشور مورد استقبال زوج های جوان قرار می گیرد.

برج شماره 3، برجی با کاربری کاملا اداری!

و دست آخر می رسیم به برج شماره 3 برج های شعله در باکو که کوتاه ترین برج این مجموعه است. این برج دارای ارتفاع 161 متری است و دارای 38 طبقه مختلف است.

کاربری این برج کاملا اداری و تجاری است و در واقع در برج شماره 3 تنها می توان دفترهای کاری و اداره برج های شعله را یافت و یا می توان فروشگاه های تک و توک تجاری پیدا کرد.

این برج با مساحت 33 هزار و 114 متر مربعی خود دارای 33 هزار واحد و فروشگاه تجاری است که آماده واگذاری به افراد واجد شرایط می باشد.

توجه داشته باشید که این مغازه ها هنوز کاملا باز نشده اند و حتی بسیاری از این فروشگاه ها تا به الان خالی مانده اند.

البته در دستور کار این برج برنامه هایی از جمله افتتاح؛ 16 کافه و رستوران مختلف، 6 سالن تئاتر و سینما مجهز به تکنولوژی های روز جهان، استودیوی عکاسی مخصوص بچه ها، سینمای 3 بعدی، سالن بازی هایی مثل بولینگ، بیلیارد و بسیاری از تفریحات دیگر در این برج قرار گرفته است.

با این حال اگر از هواداران ماشین های لامبورگینی هستید می توانید در طبقه همکفت غربی ترین برج از بین برج های شعله؛ به نمایشگاه لامبورگینی بروید و از تازه ترین تولیدات این شرکت معروف بازدید نمایید.

درباره لامبورگینی بد نیست که این نکته را بدانید که اولین نمایندگی ماشین های خارجی و معروف در آذربایجان در واقع همین لامبورگینی در سال 2014 میلادی بود.

چگونه به برج های شعله باکو برویم؟

مجموعه برج های شعله در قسمت جنوبی شبه جزیره آبشرون و سواحل دریای خزر قرار گرفته است.

برای رفتن به این مجموعه برج ها می توانید از وسیله های حمل و نقلی همچون؛ تاکسی، اتوبوس و مترو بهره ببرید.

ما البته پیشنهاد می کنیم که از اتوبوس و مترو بهره ببرید و تا جایی که می توانید از تاکسی استفاده نکنید زیرا هزینه بسیار بالایی برایتان خواهد داشت.

اتوبوس های عمومی هزینه ای بسیار کم برای رفتن به این برج ها برای شما خواهند داشت و ضمناً از تمامی ایستگاه های مترو به مقصد این ساختمان ها اتوبوس دارند.

درباره قطارهایی که به مقصد برج شعله وجود دارد جالب است بدانید که می توانید از شهرهایی مثل کیف در کشور اوکراین، سنت پترزبورگ، نووسیبریک و مسکو در روسیه سوار بر قطار شوید و در ایستگاه برج های شعله پیاده شوید و به راحتی به این برج ها بروید.

همچنین اگر هم برای دیدن این ساختمان ها خیلی هیجان دارید و می خواهید قبل از هر کار دیگری در باکو، این برج ها را ببینید باید بداندی که فاصله شما از فرودگاه بین المللی صمد تا این برج ها تقریبا 1 ساعت است.

  • آدرس: Baku, Azerbaijan

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34100

به "برج های شعله، جاذبه های آتشین شهر باکو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج های شعله، جاذبه های آتشین شهر باکو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید