آنالیز تخصصی نوکیا 9 پیورویو؛ این گوشی 5 لنز دارد!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - سهیل بالینی: سال ها از دوران پادشاهی نوکیا بر دنیای تلفن های همراه می گذرد. شرکتی که با معرفی گوشی هایی خاص و نوآورانه، نبض فناوری را در دست داشت، این روز ها میخواهد تا دوباره به یکی از قدرت های فراوری موبایل تبدیل گردد. نوکیا 9 پیورویو با پنج لنز مجزا، تازه ترین کوشش این شرکت برای بازگشت به دوران طلایی نوکیا است.

آنالیز تخصصی نوکیا 9 پیورویو؛ این گوشی 5 لنز دارد!

شاید خیلی از شما گوشی های محبوب نوکیا مثل 6600، N95 و N900 را به خاطر داشته باشید. تلفن هایی کم وبیش هوشمند که به عنوان پرفروش ترین موبایل های آن دوران شناخته می شدند. از سوی دیگر همگی ما شکست های شرکت نوکیا در کوشش برای هماهنگی با فناوری روز را نیز به خاطر می آوریم.

در سال هایی که اپل، سامسونگ، اچ تی سی و سونی با استفاده از ios و اندروید، هواداران فناوری را شگفت زده می کردند، نوکیا با اصرار به استفاده از سیستم عامل های قدیمی، صندلی خود را به مرور از دست داد. خرید بخش موبایل شرکت نوکیا توسط مایکروسافت هم تیر خلاصی بر جسم نیمه جان این شرکت بود.

مایکروسافت و ویندوزفون که برنامه تعیینی برای مبارزه با اپل و گوگل نداشتند، خیلی زود به یک بازنده فراموش شده در بازار تلفن های هوشمند تبدیل شدند و نوکیا نیز در کنار آن ها به یک نوستالژی دوست داشتنی و دور تبدیل شده بود. در این بین HMD؛ یک شرکت بین المللی با ستون هایی چینی، نام نوکیا را از خاکستر های به جا مانده از این شرکت بیرون آورده و میخواهد تا با تمرکز به اصول قدیمی نوکیا، این برند را دوباره به یکی از قدرتمندترین شرکت های فراورینماینده موبایل تبدیل کند.

نوکیا 9 پیورویو با پنج لنز دوربین مجزا، تازه ترین کوشش این شرکت برای بازگشت است. نوکیا که همواره به داشتن گوشی هایی با دوربین فوق العاده مشهور بوده، این بار عکاسان حرفه ای را به عنوان بازار هدف انتخاب نموده است.

طراحی

نوکیا 9 طراحی ساده و جذابی دارد که البته کمی کهنه و قدیمی به نظر می رسد. در این گوشی صفحه نمایش خمیده ای وجود ندارد و حاشیه های کناری نیز با صفحه نمایش پوشانده نشده است. جنس آلومینیومی نوکیا 9 به حس داشتن یک گوشی گران قیمت یاری می نماید. رنگ بندی خاصی هم برای این گوشی در نظر گرفته نشده و در حال حاضر تنها در رنگ آبی تیره یا همان Midnight Blue به فروش می رسد. هرچند با توجه به سابقه شرکت HMD باید پیش بینی کرد که در آینده نزدیک، رنگ هایی جذاب تر قابل سفارش باشند.

در قسمت تحتانی گوشی یک درگاه USB-C در کنار میکروفن و اسپیکر قرار گرفته است. طراحی این بخش نیز با طراحی کلی نوکیا 9 هماهنگ است. خمیدگی های گوشی بسیار زیبا انتخاب شده و صفحه نمایش نیز در سطحی برابر از بدنه قرار گرفته است.

لوگو Android One نیز بر روی گوشی قابل مشاهده است. این لوگو نشان دهنده قراردادی است که نوکیا با شرکت گوگل ثبت نموده. این قرارداد به گوگل اجازه می دهد تا به روزرسانی های امنیتی سیستم عامل اندروید را در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهد.

مهم ترین موضوع در طراحی نوکیا 9، لنز ها و سنسور های عکاسی پشت گوشی است که به صورت دایره ای شکل در کنار هم قرارگرفته اند. دوربین ها هیچ برجستگی خاصی نسبت به بدنه گوشی ندارند. این موضوع اثبات می نماید که HMD برای طراحی این گوشی، زمان مناسبی را صرف نموده است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش نوکیا 9 با استاندارد های روز دنیا فاصله دارد. نوکیا در این گوشی نه از صفحه نمایش خمیده استفاده نموده و نه کوششی برای حذف حاشیه های کناری صفحه نمایش از خود نشان داده است. دوربین سلفی درون صفحه نمایش قرار داده نشده که باز هم نشانی از رویه قدیمی HMD در طراحی گوشی نوکیا 9 دارد.

از انتخاب های کهنه نوکیا که بگذریم باید به این موضوع اشاره کنیم که در استفاده روزمره، صفحه نمایش p-OLED نوکیا 9، شما را راضی نگه خواهد داشت. علاوه بر این، حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش قرارگرفته که می تواند قدمی روبه جلو به حساب بیاید.

صفحه نمایش 5/99 اینچی نوکیا 9 از رزولوشن 2880 در 1440 بهره می برد که PPI معادل 538 را در اختیار کاربر قرار می دهد. هرچند آزمایش های پزشکی نشان می دهد که چشم انسان توانایی دیدن بیش از 300 پیکسل در هر اینچ را ندارد، شرکت های فراورینماینده موبایل اصرار دارند تا از PPI بالاتر در صفحه نمایش های خود استفاده نمایند.

پردازش رنگ ها در صفحه نمایش بسیار شفاف است و حداکثر نور مناسب، باعث شده تا گوشی در فضای خارج از خانه که در واقع بازار هدف نوکیا 9 را شامل می گردد، نمایشی قابل قبول را نشان دهد. حسگر اثرانگشت هم کمی بالاتر از حد معمول قرارگرفته که البته تأثیر چندانی در استفاده روزمره از این گوشی ندارد.

نرم افزار

شرکت HMD در اغلب گوشی های جدید و قدرتمند نوکیا، از سیستم عامل Android One استفاده نموده تا به روزرسانی گوشی با سرعتی برابر با گوشی های پیکسل گوگل انجام گردد. همکاری نوکیا و گوگل در حدی بوده که برنامه عکس اختصاصی گوگل، از هماهنگی فوق العاده ای با نرم افزار دوربین نوکیا 9 برخوردار است. با استفاده از این نرم افزار می توانید تصاویر RAW گرفته شده با این گوشی را مشاهده کنید و حتی میزان بوکه تصاویر را نیز تعیین کنید.

نسخه موبایل نرم افزار Lightroom شرکت ادوبی نیز برای ادیت و ویرایش تصاویر RAW در گوشی نوکیا 9 گنجانده شده. البته استفاده از Android One در این گوشی به نوکیا اجازه نمی دهد تا برنامه های جانبی به صورت پیش فرض در گوشی نصب شوند در نتیجه نوکیا گزینه ای برای نصب برنامه های جانبی را در هنگام راه اندازی اولیه، در اختیار کاربر قرار می دهد.

تنها اپلیکیشن جانبی نصب شده در نوکیا 9، نرم افزار اختصاصی تصویربرداری نوکیا است. اگر این نرم افزار را در نظر نگیریم، در نوکیا 9 شما با یک تجربه پیکسلی گوگل روبرو هستید که در بهبود سرعت این گوشی تأثیر گذار است.

سخت افزار

نوکیا 9 از چیپست Qualcomm Snapdragon 845 استفاده می نماید که در سال گذشته در اغلب پرچم داران شرکت های مختلف از آن استفاده شده بود. 8 پردازنده Kryo 385 نیز در نوکیا به کار گرفته شده که 4 پردازنده آن از نوع طلایی و چهار پردازنده نقره ای است. Kryo 385 در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 630 می تواند اغلب بازی های پرحجم موبایل را پشتیبانی کند.

مشکل بزرگ، اما در هنگام عکاسی خود را نشان می دهد. پردازش تصاویر ثبت شده از پنج دوربین مختلف تا حدودی کند انجام می گردد. البته این پردازش آن قدر زمان بر نیست که تجربه ای ناپسند را برای کاربر رقم بزند. نوکیا 9 از 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگ رم بهره می برد. امکان افزایش حافظه داخلی گوشی به وسیله درگاه میکرو اس دی وجود ندارد و در صورت کمبود حافظه فقط می توانید از فضای ابری گوگل بهره ببرید.

دوربین

جذاب ترین بخش گوشی نوکیا 9، دوربین پنج لنزی استفاده شده در این گوشی است. پنج لنز به کار برده شده در 9 پیورویو برای بازار هدف عادی نشانه گذاری نشده و نوکیا دوربین این گوشی را مناسب علاقه مندان به عکاسی حرفه ای در نظر گرفته است.

تصاویر RAW ثبت شده با نوکیا 9، انجام تغییرات متفاوتی را در گوشی ممکن می سازد. تغییراتی که درگذشته تنها با استفاده از نرم افزار های حرفه ای و دسکتاپی شرکت ادوبی امکان پذیر بود. با استفاده از نوکیا 9 شما می توانید سایه های تصاویر، نور پس زمینه عکس ها و شفاف سازی را به صورت کاملاً حرفه ای و در گوشی خودتان انجام دهید.

نکته جالب این است که تمامی لنز های استفاده شده در نوکیا 9، از نوع 28 میلی متری هستند. در واقع هیچ لنز وایدی روی این گوشی نصب نشده است. هیچ کدام از لنز های نیز telephoto نیستند و هیچ جذابیت خاصی برای کاربران عادی در نظر گرفته نشده است.

هر پنج لنز استفاده شده 12 مگا پیکسلی هستند که دو لنز RGB و سه لنز سیاه و سفید است. در هنگام ثبت عکس، تصاویر ثبت شده در هر پنج لنز، به یک تصویر ثابت تبدیل می گردد که از عمقی بسیار با کیفیت برخوردار است. میزان نور ورودی 2/8 برابر لنز های معمولی است و البته تصاویر سیاه و سفید نیز با تغییر نرم افزاری ثبت نمی شوند. این موضوع باعث می گردد که تصاویر سیاه و سفید ثبت شده در برابر دیگر گوشی ها، با کیفیت تر باشند.

نوکیا بر این باور است که نوکیا 9 می تواند تجربه ای جذاب برای عکاسان حرفه ای باشد. استفاده از دوربین نوکیا 9 به عکاسان و علاقه مندان به عکاسی، حس داشتن یک دوربین حرفه ای با لنز فیکس شده را می دهد که برای زوم بیشتر باید به سوژه نزدیک تر شوند. رویه ای که چندان موردعلاقه کاربران عادی گوشی نخواهد بود.

درصورتی که به تصاویر پشت گوشی دقت نموده باشید می توانید یک سنسور 3D ToF را نیز در نوکیا 9 مشاهده کنید. این سنسور به دوربین اجازه می دهد تا عمق تصاویر را بهتر درک کند. البته وجود این سنسور خاص، استفاده از برنامه های واقعیت مجازی را ممکن می سازد. با استفاده از دوربین نوکیا 9 می توانید اجسام را اندازه گیری کنید یا اشیاء نرم افزاری خاصی را به تصاویر بیفزایید.

نرم افزار اختصاصی شرکت نوکیا در این گوشی، شباهت زیادی به نرم افزار استفاده شده در دوربین های حرفه ای دارد. بااین حال نوکیا هنوز نتوانسته طراحی این نرم افزار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد و بسیاری از گزینه ها از دسترس کاربر دور هستند. هنوز تعیین نیست که چرا نوکیا از نرم افزار عکاسی گوگل در این گوشی استفاده ننموده است.

عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی

نتیجه نهایی

در سال های اخیر پیشرفت فراوری گوشی های هوشمند آن قدر زیاد بوده که هر گوشی جدیدی را می توان به صورتی کاملاً بی رحمانه نقد کرد. نکته ای که در طراحی نوکیا 9 به چشم می خورد این موضوع است که طراحی سخت افزاری این گوشی در سال 2018 اجرا شده و با استاندارد هایی کهنه تهیه شده است.

دوربین با استفاده از نرم افزار اصلی گوشی توانایی ثبت تصاویر خاص با استیکر های جالب را ندارد که البته موضوعی قابل پیش بینی است. در عوض این گوشی برای علاقه مندان به عکاسی در نظر گرفته شده که البته در این موضوع نیز حرف چندان خاصی را برای گفتن ندارد.

مهم ترین نکته این است که پس از ثبت تصاویر و مقایسه آن با گوشی هایی مثل آیفون یا پیکسل که از تعداد لنز کمتری برخوردارند، تفاوت چندانی را حس نمی کنید. البته در نظر داشته باشیم که نوکیا 9 از دیگر پرچم داران کمی ارزان تر است و با قیمتی حدود 699 دلار به بازار فروش وارد می گردد.

نوکیا اولین قدم برای فراوری گوشی های مختص عکاسی را به درستی برداشته و نوکیا 9 می تواند آغاز یک روند خوب باشد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این گوشی چیزی فراتر از قدم اول نیست و شما نباید انتظار عملکردی فوق العاده را از آن داشته باشید. طراحی، چیپست، پردازنده و صفحه نمایش، همه و همه متعلق به سال گذشته است. همین موضوع باعث می گردد که نوکیا در فروش 9 پیورویو به کاربران عادی و جوان دچار مشکل گردد.

نوکیا در گذشته به پرچم دار فراوری گوشی های مناسب عکاسی تبدیل شده بود. با این حال در حال حاضر نوکیا 9 را نمی توان به عنوان بهترین گوشی مناسب عکاسی به حساب آورد. گوگل و هواوی با فراوریات اخیر خود ثابت نموده اند که پنج لنز استفاده شده در نوکیا 9، بیشتر یک بازی تبلیغاتی است تا یک طراحی حرفه ای و لازم برای فراوری یک گوشی مناسب عکاسی.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27046

به "آنالیز تخصصی نوکیا 9 پیورویو؛ این گوشی 5 لنز دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تخصصی نوکیا 9 پیورویو؛ این گوشی 5 لنز دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید