خداحافظ طرح توسعه

به گزارش مجله سرگرمی، زینب زینال زاده-خبرنگار: طرح توسعه دانشگاه تهران با عنوان طرح ساماندهی پردیس دانشگاه های تهران و علوم پزشکی که بعدها به شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند تغییر نام داد، سال 1382 مصوب و مقرر شد املاک داخل محدوده طرح توسعه توسط دانشگاه تهران تملک گردد.

خداحافظ طرح توسعه

محدوده این طرح از شمال تا بلوار کشاورز، از غرب تا خیابان کارگر، از جنوب تا خیابان انقلاب اسلامی و از شرق تا خیابان وصال شیرازی را شامل می گردد و ساکنان این محدوده به سبب مصوبه طرح توسعه، اجازه اجاره دادن، خرید و فروش، ساخت وساز و حتی تعمیرات و واگذاری به غیر را ندارند و در یک کلام املاکشان به اصطلاح 16 سال فریز شده است. در پی تماس های مکرر مردم با خبرنگاران محله، 18 خرداد گزارشی از مسائل اهالی دانشگاه تهران ناشی از این طرح خبر تهیه شد. پس از گذشت یک هفته از انتشار این گزارش، اهالی با ما تماس گرفتند و ضمن تشکر و قدردانی از انتشار این گزارش، خبر از آب شدن یخ خانه های محدوده طرح دادند و گفتند که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، خانه های تملک نشده، از طرح توسعه خارج شده اند.

هنگامی که نخستین بار برای تهیه گزارش از مسائل ایجاد شده مصوبه طرح توسعه دانشگاه تهران، راهی محله شدیم، پیرمرد ساکن کوچه امیرشاهی درباره خلوتی محله و کوچ اهالی گفت: این وضعیت محله است. ساکت و سوت و کور همه کوچه ها و خیابان هایی که در محدوده طرح هستند، همین وضعیت را دارند. مانند این است که خاک مرده در محله پاشیده اند و هیچ اثری از زندگی وجود ندارد. معلوم نیست این محله مسکونی است یا مکانی برای تجارت و تحصیل. طرح توسعه دانشگاه، همه چیز را از بین برده و ترکیب محله را به هم ریخته و سکنه را فراری داده است.

بیژن میرزا معتمدی که 60 سال از عمرش را در محله دانشگاه تهران سکونت داشته است از وضعیت نابسامان و آشفته تملک ها برایمان چنین گفت: اگر تملک توسط مسئولان دانشگاه درست و اصولی انجام می شد، شاید هیچ وقت اهالی به این طرح معترض نمی شدند. مسئولان دانشگاه با سیاست نادرستی که در تملک املاک داخل محدوده طرح توسعه پیش گرفتند، زمینه را برای از بین رفتن آرامش و گسترش آسیب های اجتماعی فراهم کردند. اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران بدون هیچ برنامه و چشم اندازی، اجحاف بزرگی در حق اهالی محله بود.

رضا علیپور از ساکنان قدیمی محله دانشگاه تهران که در آژانس مسکن فعالیت می نماید درباره تجارت زیر سایه توسعه برایمان تعریف کرد: واگذاری به غیر و ممنوعیت در ساخت وساز، از موارد ذکر شده در مصوبه طرح توسعه دانشگاه تهران بود که اهالی را با دردسرهای زیادی روبه رو کرد. مسئولان دانشگاه به جای کوشش برای اجرایی کردن این طرح، تجارت به راه انداختند و خانه های تملک شده را با عنوان یاری هزینه به استادان واگذار کردند و آنها هم به شکل غیرقانونی با مجوزی که دانشگاه داده بود، املاک را به دیگران اجاره می دادند.

برای یافتن پاسخی برای مسائل اهالی، راهی دفاتر مسئولان و متولیان ذی ربط شدیم. محمدرضا دهداری پور شهردار منطقه موضوع توافق بین دانشگاه تهران، دولت و شهردار وقت تهران را عنوان نمود و گفت: در راستای این طرح بخش زیادی از املاک محدوده توسط مسئولان دانشگاه تملک شده و بخشی هم که باقی مانده به دلیل مسائل موجود، موجب اعتراض اهالی شده است. سال جاری در شهرداری مشخص تکلیف این طرح و وضعیت تملک خانه های باقی مانده را با جدیت بیشتری پیگیری می کنیم و امیدواریم به زودی شاهد اتفاق های خوبی در این محله باشیم.

محمد نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مقابل گلایه اهالی گفت: می دانیم طرح توسعه دانشگاه تهران دارای ایرادهایی است و قول می دهم تا سرانجام سال آنها را برطرف کنیم.

صدای اعتراض اهالی به گوش محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی رسیده و پاسخ او اینگونه بود: مسئولان دانشگاه برای برطرف مسائل پیش آمده فرصت کوتاهی دارند که پس از سرانجام زمان مشخص شده مصوب، طرح ابطال می گردد.

  • ابراز شادمانی اهالی با نصب بنر

جمشید رحمانی پناه-رئیس کارگروه معماری و شهرسازی منطقه

25 خرداد، درست یک هفته پس از انتشار گزارش طرح ناتمام، بلای جان محله اهالی ضمن تماس با خبرنگار خبرنگاران محله و تشکر از تهیه این گزارش، عکس بنر نصب شده روی دیوار محله را ارسال کردند که روی آن نوشته بودند: طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، خانه ها، آپارتمان و مغازه های تملک نشده، از طرح ساماندهی دانشگاه تهران خارج شد. برای پیگیری بیشتر سراغ جمشید رحمانی پناه رئیس کارگروه معماری و شهرسازی منطقه می رویم و او با تأیید کارهای صورت گرفته در راستای برطرف مسائل اهالی محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران می گوید: فریز شدن املاک تجاری و مسکونی محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران، مشکل چند ساله مردم بود که عیسی فرهادی فرماندار تهران و مصطفی کواکبیان نماینده مجلس اسلامی و بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، از آن آگاه بودند.

در جلسه آخر با گزارش ارائه شده توسط خبرنگاران محله به فرماندار تهران از او خواستیم برای مشخص تکلیف ساکنان اقدام کند که با پیگیری های صورت گرفته، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری شهرداری تهران توسط دفتر عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در جلسه ای که نمایندگان اهالی محله دانشگاه تهران و معتمدان منطقه حضور داشتند ابلاغ و بنر آن روی دیوار محله نصب شد. به واسطه همین مصوبه از این پس ساکنان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران می توانند مانند سایر محله ها اقدام به تخریب و نوسازی و مرمت نمایند. همچنین آنها اجازه دارند خانه هایشان را به غیر واگذار نمایند یا اجاره بدهند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30828

به "خداحافظ طرح توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظ طرح توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید