راهکارهای طلایی بهداشت فردی: هرچند وقت یک بار دوش بگیریم

بهداشت فردی اصول مشخصی دارد. بسیاری از باورهای بهداشت فردی ممکن است درست نباشند یا اشتباه جا افتاده باشند. در خبرنگاران به این سوال پاسخ داده ایم که دوش دریافت چه اصولی دارد و هر چند وقت یکبار باید دوش بگیریم.

راهکارهای طلایی بهداشت فردی: هرچند وقت یک بار دوش بگیریم

نمی دانم تابه حال به قواعد دوش دریافت دقت نموده اید یا نه. به نظرتان این کار آدابی دارد؟ آیا از الزامات و احتیاجهای پوستتان باخبرید؟ آیا اصولی برای حمام رفتن و شستشوی بدن دارید؟ معمولاً چند بار در هفته دوش می گیرید و به چه نکاتی توجه می کنید؟ چه زمانی بهتر است دوش بگیریم؟ آیا دوش دریافت تابع شرایط آب و هوایی است؟ آیا با تشدید فعالیت های بدنی احتیاج بیشتری به شستشوی بدن داریم؟ آیا پس از دوش باید از محصولات مراقبتی استفاده کنیم؟ دوش دریافت زیاد خطراتی برای پوست دارد؟ به نظرتان استفاده از محصولات جایگزین دوش کفایت می نماید؟ دمای آب چقدر باید باشد؟ بهتر است از چه شوینده ای استفاده کنیم؟ آیا سن وسال تأثیری در میزان دوش دریافت دارد؟ در این مقاله می خواهیم به همۀ این سؤالات پاسخ دهیم و اصول صحیح دوش دریافت و شستشوی بدن را در انواع شرایط شرح دهیم. لطفاً با ما در خبرنگاران همراه باشید.

متخصصان در آنالیز های مراقبتی، حوزه هایی مثل نابردباری غذایی و مبحث SPF را در یک طیف می گذارند اما عادت های مربوط به شستشوی بدن را در ردۀ متمایزی قرار می دهند چون قواعد این حوزه کاملاً متفاوت است. میزان دوش دریافت معمولاً حداکثری است یا حداقلی و افراد عادی در روبروه با پرسش از میزان دوش دریافت، غالباً به یکی از این دو نحو پاسخ می دهند: 1- هر روز بدون استثنا دوش می گیرم 2- فقط در صورت لزوم دوش می گیرم (و اضافه می نمایند: فکر نمی کنید به همین علت دستمال مرطوب و شامپوهای خشک ابداع شده اند؟) اما پاسخ متخصصان پوست متفاوت است. آن ها معیارهایی علمی برای زمان های دوش دریافت دارند و به شما می گویند که چه میزان دوش در هفته صحیح است و منجر به تندرستی می گردد.

با کمال تأسف باید به گروه دوم یعنی تنبل های عزیز عرض کنیم که با شما مخالفیم و بهتر است این رویه را عوض کنید. طبق نظر نادا البالوک، استادیار بالینی و متخصص پوست در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، شما برای پاکیزگی احتیاج دارید یک بار در روز یا یک روز درمیان دوش بگیرید. البته به گفتۀ هایدی اِی والدورف، متخصص و یکی از اعضای انجمن پوست زنان این توصیه های کلی هم به میزان فعالیت بدنی و محل زندگی آدم ها بستگی دارند. بهتر است در مشخص سهمیۀ دوش شخصی، 3 عامل اساسی را درنظر داشته باشید تا بهترین اتفاق برای پوستتان بیفتد. این 3 عامل عبارتند از: میزان فعالیت بدنی، نوع پوست و محیط زندگی.

حالا به ترتیب این عوامل را شرح می دهیم:

1- میزان فعالیت بدنی

به لطف فراوریات تجاری، روزبه روز محصولات بهداشتی بیشتری فراوری می گردد؛ محصولاتی که می توانید در کولۀ ورزشی تان بگنجانید و با خودتان به باشگاه ببرید و این امکان را به شما می دهند که بعد از ورزش بدون دوش دریافت احساس تمیزی و طراوت کنید. این طور به نظر می رسد که با این محصولات در وقت صرفه جویی می کنید اما اگر بعد از تمرین خیس عرق هستید، احتمالاً بهترین کار این است که حوله ای بردارید و دوش بگیرید تا به جای پوشاندن و خشک کردن عرق و آلودگی، آن ها را بشویید و از بین ببرید. دکتر والدروف، متخصص پوست در این باره می گوید: اصلاً چرا دوش می گیریم؟ به این خاطر که چربی، سلول های مرده، عرق، باکتری و گرد و خاک را از بدنمان پاک کنیم و در ادامه شرح می دهد که: وقتی این مواد روی پوستتان تجمع می نمایند می تواند به هرچیزی از جوش و التهاب تا عفونت های باکتریایی و قارچی منجر شوند. دکتر والدروف شرح می دهد که دوش دریافت بعد از تمرینات ورزشی در افرادی که به طور خاص مستعد ابتلا به آکنه هستند، به پاکسازی حفره های پوستی یاری می نماید و خصوصاً اگر آرایش داشته باشید بسیار اهمیت دارد و لازم است. کِلی کاکرل، مؤسس درماتولوژی توصیه می نماید که: اگر زمان محدودی دارید فقط با آب خالی دوش بگیرید و بدون مواد شوینده لیف را به بدنتان بکشید. مطمئناً این کار بعد از تمرین بهتر از این است که اصلاً سمت آب نروید.

2- نوع پوست

پیشنهاد دکتر کاکرل به افرادی که پوست چربی دارند این است که هر روز دوش بگیرند و می گوید: اگر پوست حساس یا بسیار خشکی دارید، دوش دریافت بیش از دو بار در هفته توصیه نمی گردد چون شستشوی زیاد پوست سبب خشکی، خارش و التهاب می گردد. او به افرادی که پوست خشکی دارند و به طور مرتب ورزش می نمایند، توصیه می نماید که از صابون ملایم استفاده نمایند. پس از دوش هم مرطوب نماینده بزنند. به خاطر داشته باشید که نوع پوستتان با تغییر سن ممکن است تغییر کند. دکتر کاکرل در این باره چنین می گوید: وقتی افراد مسن تر می شوند، پوستشان به طورکلی چربی کمتری فراوری می نماید و اگر چند بار در هفته دوش بگیرند، ممکن است با مسائل پوستی روبرو شوند.

3- محیط زندگی

تمرین ورزشی و فعالیت های کاری تنها مقولاتی نیستند که می توانند عرقتان را دربیاورند. اگر محیط زندگی تان گرم و مرطوب باشد، دلتان می خواهد هر روز دوش بگیرید تا میزان باکتری و آلودگی پوست را به حداقل برسانید و باطراوت باشید. درمقابل درمحیط های خشک و خنک، احتیاج به دوش دریافت کمتر احساس می گردد. بنا به نظر داکتر والدروف: در ماه های سرد و خشک زمستانی بهتر است کمتر دوش بگیرید چون در آب و هوای خشک، این کار بیش از حد پوستتان را خشک می نماید. اگر متوجه شدید که پوستتان خشک و پوسته پوسته شده یا خارش غیرطبیعی دارد، کمتر دوش بگیرید و از اسکراب و لایه بردار برای زدودن نواحی خشک و مرطوب نماینده برای آب رسانی بهره ببرید.

به عقیدۀ دکتر کاکرل: معمولاً بهترین شیوۀ شستشوی پوست، استفاده از لیف و صابون است. بعد از شستشو هم بهتر است از مرطوب نماینده بهره ببرید.

سخن آخر

به نظر دکتر البالوک: رعایت قواعد صحیح دوش دریافت بسیار مهم تر از پیوسته دوش دریافت یا استفاده از محصولات خشک نماینده است. به طور کلی دوش دریافت صحیح یعنی دوش 10 دقیقه ای با آب گرم (نه آب داغ) و لایه برداری برای زدودن زایدات پوستی. (مگر آن که متخصص پوستتان بسته به شرایط خاص شما چیز دیگری تجویز کند.)

در این مقاله قواعد دوش دریافت صحیح را شرح دادیم. در مقالات بهداشت و سلامت بدن، می کوشیم شیوۀ صحیح مراقبت از بدن را با شما در میان بگذاریم و از نظرات پزشکان و متخصصان بهره بگیریم. شما برچه اساس و به چه میزانی دوش می گیرید؟ آیا حمام کردنتان تابع مراتبی است؟ لطفاً نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: وبلاگ بامیلو

به "راهکارهای طلایی بهداشت فردی: هرچند وقت یک بار دوش بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای طلایی بهداشت فردی: هرچند وقت یک بار دوش بگیریم"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید