سِرشدگی اجتماعی نتیجه جامعه هیجان مدار است

به گزارش مجله سرگرمی، یک آسیب شناس اجتماعی می گوید: واکنش جوامع هیجان مدار در مقابل اخباری که هرکدام می تواند منشا یک تحول باشد، یا سکوت است، یا حرکت های حساب نشده.

سِرشدگی اجتماعی نتیجه جامعه هیجان مدار است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران یکی از پدیده های مشهود در جامعه کنونی، بی نتیجه رها شدن اخباری است که در طول روز با آنها روبه رو هستیم، اخبار مدتی مورد آنالیز و پیگیری جامعه و مسئولان قرار می گیرد، اما بعد از مدتی، فراموش می شوند و نتیجه آن، برای همگان بی اهمیت جلوه می نماید، این در حالیست که در بعضی کشورها، اخبار می توانند پایه ساز اتفاقاتی مهم و ماندگار شوند.

بارها در شبکه های اجتماعی شنیده ایم که جامعه ایران در مقابل اتفاقات و اخبار بی حس گردیده است. کوروش محمدی- آسیب شناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی، ریشه یابی این بی حسی اجتماعی در مقابل اخبار را منوط به شناخت جوامع مساله مدار و هیجان مدار دانسته و می گوید: جامعه مسئله مدار، مبتنی بر منطق و دانش برای روبروه با رویدادها تربیت گردیده است.

وی ادامه می دهد: در مقابل در جامعه هیجان مدار اسلوب احساسی و هیجانی حاکم است. بخش مهمی از جامعه ایرانی، جامعه ای هیجان مدار است. هیجان، گاهی در چهارچوب سکوت یا بی توجهی خود را نشان می هد و گاه به شکل یک حرکت حساب نگردیده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به عنوان مثال، حضور هیجانی و جنجالی در خیابان ها برای پیگیری موضوع مشخصی که راه چاره اصولی و قانونی برای حل آن وجود دارد از نشانه های هیجان زدگی جامعه است. چنین روینمودهایی، نوع نگاه منطقی و اصولی را با چالش روبرو نموده و دید منطقی را در سطح جامعه از بین می برد.

محمدی در تشریح رفتار جامعه هیجان مدار اضافه نمود: رفتارها در چنین جامعه ای قابل پیش بینی نیست، گاهی نسبت به موضوعی با اهمیت کمتر، رفتاری خارج از عرف و افراطی شکل می گیرد و گاه در موضوعی بسیار بزرگ و مهم، سکوتی غیر متعارف پیش می آید. جامعه هیجان مدار، همواره منتظر الگوها و جرقه های هیجانی است و این مانع انتخاب و تصمیم گیری منطقی می گردد.

وی راه چاره رفع کردن این روند غیر منطقی را اصلاح رفتارهای هیجانی بیان نمود و ادامه داد: جوامعی که این ضعف را در خود کشف نموده اند، در راستای مطالعه و مدیریت این برخوردهای هیجانی هستند و متاسفانه در کشور ما مدیریت هیجان خوبی وجود ندارد.

این آسیب شناس مسائل اجتماعی هیجان محور بودن رفتارهای اجتماعی را نگرشی عام در جامعه دانست و افزود: اگر بخواهیم جامعه ای را از رویکرد هیجان مدار به سمت نگرش منطقی و رویکرد مسئله مدار سوق دهیم، ضروری است تحولی اساسی و بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، که در کشور ما همان آموزش و پرورش است، ایجاد کنیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3009

به "سِرشدگی اجتماعی نتیجه جامعه هیجان مدار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سِرشدگی اجتماعی نتیجه جامعه هیجان مدار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید