سرگردانی مستاجران در فصل جابه جایی

به گزارش مجله سرگرمی، زهرا اشرف زاده- البرز- خبرنگار:هر سال با نزدیک شدن به تابستان و همچنین خاتمه سال تحصیلی، بازار مسکن نیز جنب و جوش تازه ای به خود می گیرد.

سرگردانی مستاجران در فصل جابه جایی

بسیاری از مستاجران با سررسید قرارداد به دنبال تغییر خانه یا تمدید قرارداد خود هستند. سال جاری اما با نوسانات بازار و افزایش چندبرابری قیمت مسکن، افق متفاوتی پیش روی مستاجران قرار گرفته است، به طوری که افزایش اجاره مسکن در استان البرز یکی از موضوعاتی بود که در هفته های گذشته تیتر اول خبرها شد. هرچند افزایش قیمت ها در همه نقاط کشور رخ داده اما این موضوع در البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت و مهاجرپذیری استان نمود بیشتری داشته است. افرادی که این روزها در کرج و دیگر شهرستان های استان به دنبال اجاره مسکن هستند با 2 اتفاق همزمان مواجهند که یکی از آنها افزایش اجاره بهاست و دیگری کاهش تعداد خانه برای اجاره کردن است.

  • لزوم وجود مرجع قیمت گذاری

یکی از افرادی که به دنبال اجاره خانه در کرج است می گوید: اول تیر موعد اجاره خانه ام تمام می گردد و به دلیل این که صاحبخانه قرار است از تهران بیاید و در خانه ساکن گردد مجبورم منزلم را خالی کنم. حالا بیش از یک ماه است که دنبال خانه مناسبی هستم اما پیدا نمی کنم. مریم ایوبی می افزاید: هرسال با پس اندازی که می کردیم راحت تر می توانستیم اجاره بها را به وسیله افزایش پول پیش، تحمل کنیم اما از آنجا که سال جاری میزان افزایش دستمزدها، تناسبی با رشد قیمت ها ندارد، با چالش های بسیاری روبه رو شده ایم. وی ادامه می دهد: در زمینه اجاره بها صاحب ملک نقش بسیار مهمی دارد و همین افراد باعث می شوند نرخ ها افزایش پیدا کند، همه گرانی های مسکن ارتباطی به دلال و دلار ندارد. اگر مالکان کمی با ما مستاجرها راه بیایند مسائل حل خواهد شد. ایوبی اضافه می نماید: باید تنها یک مرجع برای نرخ گذاری مسکن و اجاره بها وجود داشته باشد، در این صورت متقاضی تنها از یک مرجع نرخی را بگیرد و بر اساس آن پرداخت کند که با این اقدام وضع بهتر می گردد.

  • کمبود خانه اجاره ای

یک مشاور املاک در مرکز استان با بیان این که اجاره خانه نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش قیمت داشته است می گوید: موقع رهن نرخ یک چهارم و یک پنجم قیمت ملک باید مورد توجه قرار گیرد ولی بعضی از صاحبان املاک مبالغ بیشتری از این مبلغ را دریافت می نمایند. مجید تهرانی اضافه می نماید: اکنون شاهد مراجعان زیادی برای اجاره هستیم اما مورد مناسب کمتر پیدا می گردد. احتمال می دادیم بعد از ماه رمضان اوضاع کمی بهتر گردد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی با اشاره به نقش سایت ها و برنامه های قیمت گذاری در بالابردن قیمت ها می افزاید: اگر دولت مسکن و خودرو را از این برنامه ها حذف کند، به نفع مردم است. بیشتر مردم برای خرید و فروش و اجاره مسکن به این سایت ها مراجعه می نمایند ولی آنها قیمت ها را بر اساس معیار خاصی مشخص نمی نمایند، در این شرایط مشاوران املاک می توانند بهترین یاری نماینده برای خرید و فروش باشند.

  • مهاجرت، عامل افزایش اجاره ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ساوجبلاغ در پاسخ به این که وضعیت اجاره بها در این شهرستان چگونه است، می گوید: قیمت ملک بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا مشخص می گردد و طبیعی است که با کم شدن عرضه قیمت بالا برود و این ما نیستیم که قیمت را مشخص می کنیم. اکبر گنجی می افزاید: می توان گفت اکنون ساوجبلاغ و شهر جدید هشتگرد یکی از ارزان ترین مناطق در استان است، به همین دلیل سال جاری شاهد سرریز جمعیت از تهران، مرکز استان و استان های دیگر بوده ایم و همین موضوع بر افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است. وی ادامه می دهد: در سال های اخیر مهاجران بسیاری به ویژه از شهرهای جنوبی مانند اهواز به این شهر مهاجرت کردند و همین موضوع یکی از دلایل کم شدن خانه است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ساوجبلاغ، مهاجرت را یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت می داند و می افزاید: قیمت ها در شهر جدید نسبت به فردیس و کرج بسیار ارزان تر است و با توجه به این که امکانات این مناطق در حال افزایش است، جمعیت آن روز به روز بیشتر می گردد. گنجی درباره این که روزهای آینده وضعیت این بازار چگونه خواهد بود می گوید: تجربه 22 ساله من می گوید امکان ندارد وقتی قیمت ملک بالا برود به یکباره سقوط کند، اما اگر شاهد رکود در بازار باشیم می توان این احتمال را داد که اوضاع درصد کمی تغییر کند.

  • خانه به دوشی مستأجران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نظرآباد نیز با اشاره به این که قیمت ها در این شهرستان نیز مانند تمام مناطق بالا رفته است می گوید: یکی از دلایل گرانی مسکن قیمت مصالح ساختمانی است. با سازندگان مسکن که صحبت می کنیم همه از افزایش قیمت ها گلایه دارند برای مثال آسانسوری که تا سال قبل 30میلیون می خریدند، سال جاری به بالای 100 میلیون رسیده و طبیعی است که این موضوع بر قیمت خانه و اجاره تاثیر می گذارد.

حسن فلاح آزاد می افزاید: قیمت آپارتمان در نظرآباد از متری یک میلیون و 500 هزار تومان آغاز می گردد و با توجه به نوع ملک، سال ساخت و امکانات قیمت افزایش می یابد. وی با بیان این که فایل های اجاره بسیار کم شده است می گوید: وقتی با مشاوران املاک تماس می گیریم و می خواهیم از وضعیت فایل های اجاره شان آگاه شویم می بینیم که فایل ها بسیار کم است، مگر این که ملک خاصی باشد در غیر این صورت خانه های معمولی که مردم بخواهند بسیار کم و قیمتش هم بالا رفته است. فلاح آزاد اصافه می نماید: اکنون شاهد سرگردانی و بلاتکلیفی مستأجران هستیم؛ افرادی که نمی دانند با چنین وضعیتی می توانند خانه مناسب پیدا نمایند یا خیر. گفتنی است مهاجرت این مشکل را دوچندان نموده است.

  • وضعیت قیمت ها در بازار اجاره مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرج با بیان این که قیمت مسکن در کرج به طور شبانه روزی گران می گردد می گوید: هیچ معیاری برای این گرانی ها در بازار املاک کرج وجود ندارد، این در حالی است که موجی از تقاضا برای املاک استان وجود دارد، به تبع آن میزان اجاره بها نیز افزایش داشته و این مساله بسیاری از اجاره نشین ها را دچار مشکل نموده است.

محمد قمی با اشاره به این که با رشد 105 درصدی قیمت خانه تا سرانجام فروردین، قیمت اجاره بها هم گران شد می افزاید: همین موضوع باعث شده میزان معاملات خرید مسکن نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد کاهش یابد. وی با تاکید بر این که میزان اجاره بها به توافق مالک و مستاجر بستگی دارد و مشاوران املاک در این بخش کمترین نقش را دارند اضافه می نماید: در صورتی که اجاره به مشاوران املاک سپرده گردد و مستاجران به سمت تمدید قرارداد نروند، می توان قیمت های پیشنهادی مالکان را به چالش کشید و تعدیل کرد.

وی درباره شرایط کنونی بازار اجاره در کرج می گوید: در موضوع خرید وفروش مسکن رکود داریم اما در بخش اجاره و رهن این شرایط حاکم نیست. توصیه ای که دارم این است که مالکان جانب انصاف را در نظر بگیرند و با مستاجران راه بیایند. قمی با اشاره به طرح دولت برای ساماندهی حوزه مسکن ادامه می دهد: این طرح در مجلس در حال آنالیز است و امیدوارم با اقدامی کارشناسی بتوانیم از فضای کنونی فاصله بگیریم و به سمت ساماندهی بازار مسکن حرکت کنیم. به گفته وی، قطعا در چنین شرایطی دولت و مجلس باید این بازار را از فضای به هم ریخته کنونی نجات دهند و مواردی چون سایت ها و نظرات شخصی مالکان و بعضا دلالان را از بازار مسکن دور نمایند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27784

به "سرگردانی مستاجران در فصل جابه جایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگردانی مستاجران در فصل جابه جایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید