سنگ مزارهایی که تابلویی رنگارنگ هستند، خاموشان در خطرند

به گزارش مجله سرگرمی، حسن نقاشی کارگردان عرصه مستند در مصاحبه با خبرنگاران درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: درحال حاضر مشغول فراوری یک مجموعه مستند پنج قسمتی با عنوان خاموشان با محوریت سنگ مزارهای کهن ایرانی هستیم که مراحل انتهای فیلمبرداری آن سپری می گردد. البته ما به دلیل گرمای هوا و نور زیادی که در اقلیم های مختلف ایران وجود دارد ضبط را متوقف کردیم زیرا این نور مانع دیده شدن درست نقوش این سنگ مزارها می گردد از همین رو ادامه کار را در فصل سرما انجام می دهیم و فکر می کنم تا سه ماه دیگر فیلمبرداری و تدوین خاموشان به انتها برسد و برای پخش از شبکه مستند آماده گردد.

سنگ مزارهایی که تابلویی رنگارنگ هستند، خاموشان در خطرند

وی با اعلام اینکه هر قسمت از خاموشان 60 دقیقه است، درباره مضمون این مستند اظهار کرد: خاموشان به آنالیز نقوش سنگ مزارهای مختلف ایرانی از عهد باستان تا زمان قاجار می پردازد و ما در پی این بودیم که بگوییم این سنگ مزارها در حوزه اقلیمی، اجتماعی و ... می توانند حاوی چه اطلاعاتی باشند مثلا در آنالیز هایی که داشتیم متوجه شدیم این سنگ مزارها غالبا با هدف خاصی برای اشخاص مختلف ساخته می شدند که این افراد غالبا از بزرگان و از جنگ آوران شهر و در نقاط مختلف به اشکال و فرهنگ های مختلف بوده اند.

این مستندساز با اشاره به اینکه برای ساخت این اثر به نقاط مختلف ایران سفر نموده اند، شرح داد: ما در فارس به فیلمبرداری از سنگ مزارهای قشقایی، در اصفهان به آنالیز نقوش بختیاری این سنگ ها و همچنین به فیلمبرداری از سنگ مزارهای ادیان مختلف پرداختیم. سپس ضبط را در خرم آباد ادامه دادیم و متوجه شدیم در آنجا تنوع گسترده ای از نقوش مختلف وجود دارد همچنین به شهر یَری اردبیل رفتیم و به آنالیز سنگ مزارهای بعد از جنگ چالدران پرداختیم و سپس در قبرستان سفیدچاه که بزرگترین گورستان خاورمیانه محسوب می گردد کار ضبط را دنبال کردیم. جالب است بدانید این گورستان که در بهشهر واقع است سنگ مزارهای بسیار خاصی دارد و به نظرم احتیاج است مورد مطالعه جدی قرار بگیرد.

کارگردان منطق الطیر ضمن بیان این مطلب که بسیاری از این سنگ مزارها بر اثر ترمیم جاده ها و بی توجهی از بین می روند در حالی که میراث فرهنگی ما هستند، بیان نمود: حتی برخی از این سنگ مزارها دزدیده گردیده اند در حالی که ما باید آنها را مثل میراث فرهنگی خودمان بدانیم و از آنها حفظ و حراست کنیم. این سنگ ها مانند تابلوی نقاشی حاوی نقوش و داستان های مختلف از اشخاص مختلف هستند.

نقاشی گفت: من پیش از ساخت این مستند، کتاب هایی درباره سنگ مزارها خوانده بودم که در آنها عنوان گردیده بود در کجاها چنین قبرهایی وجود دارد اما وقتی به مکان های یادگردیده رفتم دیدم که این سنگ ها از بین رفته اند.

وی در سرانجام بیان نمود: فکر می کنم مجموعه مستند خاموشان اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده روی آنتن برود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3497

به "سنگ مزارهایی که تابلویی رنگارنگ هستند، خاموشان در خطرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ مزارهایی که تابلویی رنگارنگ هستند، خاموشان در خطرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید