شاسی بلندهای کوچک خوش خط و خال

به گزارش مجله سرگرمی، چند سالی می شود اصطلاح شاسی بلند کوچک وارد لغتنامه خودرویی شده. این کلمه سراسر تناقض وقتی به یک خودرو اطلاق شود، نه تنها چند 10 یا چند 100 میلیونی به قیمت آن اضافه می کند که چه بسا ارزش معنوی آن را هم بالا می برد. به حدی که بعضی به داشتنش فخر می فروشند و با آن پز می دهند. شاید فکر کنید چنین الم شنگه ای تنها در ایران باشد اما واقعیت این است که این هاچ بک های بلندقد، طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند. خودروسازان هم که رگ خواب این جماعت را پیدا کرده اند، هر روز یا یک خودرو جدید معرفی می کنند یا مدل های قدیمی را تغییر می دهند. طی چند ماه اخیر خودروهای مطرح این بخش از بازار، شاهد معرفی نسخه های جدید خود بودند و بنابراین در اینجا قصد داریم مقایسه ای بین معروف ترین آنها داشته باشیم. مقایسه ای که شاید مشخص کند بین این پنج شاسی بلند کوچک فرانسوی، کره ای و ژاپنی کدام فعلاً می تواند دست بالاتر را نسبت به بقیه داشته باشد و در صورت ورود احتمالی به ایران از فروش بالاتری برخوردار شود.

شاسی بلندهای کوچک خوش خط و خال

پژو 2008

وقتی برای نخستین بار در سال 2013 به بازار آمد، به جهت طراحی متفاوت و جذاب خود نوع نگاه مان را به محصولات پژو تغییر داد. دیگر خبری از آن چراغ های وزغی شکل و قیافه کسل کننده نبود و به لطف ارائه طیف وسیعی از پیشرانه های بنزینی و دیزلی، دست خریداران را برای انتخاب نسخه مدنظرشان باز گذاشت. اگرچه هنوز نسل اول این خودرو روی خط تولید چند کشور از جمله ایران واقع شده است اما مدتی است که نسل جدیدش به بازار معرفی شده است. نسل دوم 2008 با پیروی از خط طراحی مدرن پژو ظاهر تهاجمی و خشن تری پیدا کرده و با افزایش 14 سانتی متری طول خودرو، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان ارائه می دهد. این خودرو که نسخه ای تمام برقی به قدرت 136 اسب بخار و برد 312 کیلومتر دارد، به لطف فناوری i-Cockpit چیدمان داشبورد آن در مقایسه با نسل قبلی بهتر شده است.

نیسان جوک

همین چند روز پیش بود که نیسان از جوک جدید خود پرده برداشت. خودرویی که با حفظ المان های مهم طراحی نسل اول، سعی بر حفظ طرفداران تابوشکن خود دارد و می خواهد همچنان عجیب بماند. در نسل دوم با افزایش فضای پا (لگ روم) به میزان 5.8 سانتی متر و فضای سر (هدروم) به میزان 1.1 سانتی متر، سرنشینان عقب می توانند احساس راحتی بیشتری داشته باشند. جوک 2020 در نسخه پایه با پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربو به قدرت 117 اسب بخار عرضه می شود که با می تواند به جعبه دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته دو کلاچه متصل شود. تغییر داشبورد و بهره مندی از نمایشگر لمسی 8 اینچی، افزایش فضای صندوق عقب به میزان 20 درصد در کنار افزایش طول، عرض و ارتفاع به میزان 85، 35 و 25 میلی متر می تواند جوک 2020 را دوباره به یکی از پرفروش ترین خودروهای دنیا تبدیل کند.

سانگ یانگ تیوولی

تیوولی را می توان یکی از جذاب های بازار ایران و اروپا به حساب آورد. هم کره ای است، هم شاسی بلند صدایش می زنند و هم قیمت مناسبی دارد. حالا این خودرو هم تغییراتی را متحمل شده که البته به اندازه 2008، جوک و کپچر اساسی و بنیادی نبوده است. تغییر جزئی جلوپنجره و گرافیک چراغ های عقب و جلو در کنار پشت آمپر دیجیتالی 10.2 اینچی و سامانه اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 9 اینچی به طراحی کابین و نمای کلی آن ظاهری مدرن تر داده است. باقیمتی حدود 14 هزار دلار، تیوولی را می توان کراس اووری خوش قیمت دانست که حتی با نرخ فعلی دلار هم همچنان برای مصرف کننده ایرانی می تواند به صرفه باشد. البته اگر واردات آزاد و تعرفه های سنگین هم برداشته شود! اتفاقی که فعلاً محال است.

رنو کپچر

چند ماه قبل بالاخره کپچر هم مثل برادران خود یعنی مگان و کلیو مطابق با خط جدید طراحی رنو بازطراحی شد و نتیجه آن تغییر اساسی ظاهر کپچر بود. افزایش طول بدنه به میزان 11 سانتی متر که دو سانتی متر آن مربوط به افزایش فاصله بین دو محور است، عرضه 90 طرح و رنگ بدنه مختلف برای خریداران، نمایشگر بزرگ داخل داشبورد و تغییر طرح کنسول وسط ازجمله تغییرات مهم آن در نسخه جدید به شمار می رود. این خودرو که با پیشرانه 1 و 1.3 لیتری به قدرت 100 و 155 اسب بخار قابل عرضه است، می تواند با هر یک از جعبه دنده های پنج سرعته دستی و هفت سرعته دو کلاچه جفت شود. اگرچه فضای صندوق عقب تا 536 لیتر کاهش یافته اما فضای سرنشینان به لطف افزایش طول بدنه بیشتر شده است.

تویوتا CH-R

اگرچه طوفان تغییرات و فیس لیفت ها هنوز به CH-R نرسیده اما این ژاپنی مغرور همچنان طراحی قابل قبولی در مقایسه با دیگر خودروهای لیست دارد. چراغ های کشیده جلو به سبک طراحی شرقی و خطوط شکسته عقب مشابه با نقاشی های کوبیسم، ظاهری عجیب و درعین حال جذاب به این کراس اوور کوچک داده است. CH-R که با دو پیشرانه 1.2 لیتری توربو و 1.8 لیتری هایبریدی به قدرت 116 و 122 اسب بخار عرضه می شود، در کنار وزن 1380 کیلوگرم و جعبه دنده CVT قوای فنی ضعیفی دارد و نمی تواند لااقل در این بحث حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین باید تاریک بودن ردیف دوم صندلی های این خودرو را به مسائل آن اضافه کرد. بااین حال خورشید در همین نقطه غروب نمی کند چراکه دریافت 5 ستاره ایمنی موسسه یورو انکپ با امتیاز 95 از 100 و حفظ تعادل در پیچ ها و مانورهای خطرناک به لطف سیستم تعلیق بهینه CH-R می تواند برگ برنده آن باشد.

حکم نهایی: پژو 2008

عجیب است اما حقیقت دارد. 2008 همچنان طراحی منطقی و همه پسندی ارائه می دهد و لااقل از این حیث جلوتر از نیسان جوک است. کیفیت ساختش بالاست و نگرانی خودروهای فرانسوی قدیمی را ندارد. پیشرانه های قدرتمند با طیفی از جعبه دنده های مختلف عرضه می کند تا نیاز هر مشتری را با هر سلیقه ای برآورده کند، چیزی که در تویوتا CH-R نمی بینیم. برخلاف تیوولی یک تغییر بزرگ در طراحی داشته و فضای بیشتری در مقایسه با کپچر ارائه می دهد. با در نظر دریافت همه شرایط فعلاً می توان گفت پژو 2008 امتیاز بالاتری در مقایسه با خودروهای این لیست دارد و شایسته پیروزی است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیوار
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43488

به "شاسی بلندهای کوچک خوش خط و خال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاسی بلندهای کوچک خوش خط و خال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید