شهرنوش پارسی پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - زینب نثار: چند روزی است ویدئویی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده که در آن شهرنوش پارسی پور، نویسنده ایرانی مقیم آمریکا از مخاطبانش برای خرید خانه کمک می خواهد. این ویدئو در رسانه ها و فضای مجازی بازتاب زیادی داشته و با واکنش های متفاوتی نیز روبرو شده است.

شهرنوش پارسی پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

شهرنوش پارسی پور، نویسنده 73 ساله ایرانی در هفته جاری با انتشار ویدئویی در صفحه فیسبوکش از شرایط سخت زندگی اش گفت و ناتوانی از خرید یک خانه. پارسی پور گفت به دلایلی پسرش از زندگی با وی در مجتمع محل سکونتش منع شده و وی مجبور شده اتاقی برای پسرش اجاره کند. از آن جایی که اجاره اتاق و بقیه هزینه ها به این نویسنده فشار اقتصادی زیادی تحمیل نموده او هم تصمیم گرفته ویدئویی منتشر کند و از مخاطبانش بخواهد برای خرید یک خانه دو خوابه در آمریکا به او یاری نمایند تا بتواند به همراه پسرش در آن زندگی کند.

براساس برخی از ادعا ها خانم پارسی پور در مجتمعی زندگی می نماید که به افراد سالمند کم درآمد اختصاص دارد و به همین دلیل اجازه داده نشده پسرش در محل زندگی او سکونت کند. علی تقوایی تنها فرزند شهرنوش پارسی پور از ازدواجش با ناصر تقوایی (هنرمند و کارگردان برجسته سینما) است. علی تقوایی حدودا 50 ساله بوده و قبلا با همسرش در استرالیا زندگی می نموده، اما مدتی است که به آمریکا رفته است.

واکنش ها به انتشار ویدئوی درخواست یاری پارسی پور

بسیاری از هنرمندان و کاربران عادی در فضای مجازی در واکنش به ویدئوی شهرنوش پارسی پور اظهارناراحتی و تاسف کردند. به عقیده آن ها خانم پارسی پور نویسنده ای بزرگ بوده که به رشد و ارتقای فرهنگ و هنر ایران یاری زیادی نموده است. برخی هم گفته اند آثار داستانی پارسی پور در این سال ها در اینترنت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای منتشر شده و هیچ سودی عاید نویسنده نشده است. به اعتقاد آن ها حالا در این شرایط، اجحافی که در حق شهرنوش پارسی پور شده باید جبران گردد، زیرا نویسندگانی مانند پارسی پور در کشور های دیگر با فروش کتاب هایشان از رفاه نسبی برخوردارند. به همین جهت عده ای در خارج از ایران و داخل دست به کار شده و کمپینی برای جمع آوری یاری اقتصادی به شهرنوش پارسی پور راه انداخته اند.

در این میان برخی با توجه به همزمان شدن خبر اختلاس در پتروشیمی و به میان آمدن نام مرجان شیخ الاسلامی در این اختلاس، وضعیت زندگی پارسی پور را با این متهم مقایسه نموده اند. آن ها می گویند شهرنوش پارسی پور بعد از سال ها فعالیت در عرصه ادبیات و هنر توانایی خرید یک خانه را ندارد، اما فردی مانند خانم شیخ الاسلامی بدون سابقه کاری قابل توجه و فقط با اختلاس، مالک چندین خانه لوکس است. مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، 47 ساله و متهم به سوءاستفاده اقتصادی در دو پرونده اقتصادی، مدتی است از کشور خارج شده و در آمریکا زندگی می نماید. براساس اخبار برخی رسانه ها خانم شیخ الاسلامی در خانه ای چند میلیون دلاری در واشنگتن سکونت دارد و مالک دو خانه گرانقیمت دیگر در تورنتو است.

زندگی پرفراز و نشیب و آثار مهم شهرنوش پارسی پور

شهرنوش پارسی پور متولد سال 1324 در تهران، از جمله نویسندگان مطرح ایرانی است که آثارش به زبان های دیگر هم ترجمه شده اند. او فارغ التحصیل علوم اجتماعی از دانشگاه تهران بوده و در دانشگاه سوربن فرانسه هم در رشته زبان و فرهنگ چینی درس خوانده است. پارسی پور در سال 1346 با ناصر تقوایی، هنرمند و کارگردان سینما ازدواج کرد و در سال 1352 از وی جدا شد.

شهرنوش پارسی پور نویسندگی را از دوره جوانی با انتشار داستان های کوتاهی در مجلات شروع و اولین داستان بلندش با نام سگ و زمستان بلند را در سال 1355 منتشر کرد. پارسی پور در طول این سال ها داستان ها و رمان های زیادی نوشته که البته طوبا و معنای شب و زنان بدون مردان جزو مهم ترین آثارش بوده اند. فیلمی هم به کارگردانی شیرین نشاط با اقتباس از رمان زنان بدون مردان ساخته شده و پارسی پور در سکانس کوتاهی در آن بازی نموده است.

اغلب داستان های شهرنوش پارسی پور، روایت هایی زنانه از فراز و فرود های زندگی زن معاصر جامعه ایرانی است. زنان داستان های این نوسینده مانند خود او زندگی پر فراز و نشیبی دارند و در جنگی دائمی با مصائب جامعه اند. تکه های مختلف تاریخ معاصر هم ایران در بستر روایت های پارسی پور نقل می شوند.

در طوبا و معنای شب و زنان بدون مردان، روایت ها در قالب سورئالیسم بیان می شوند و البته در بسیاری دیگر از داستان های این نویسنده سورئالیسم حضور جدی دارد.

شهرنوش پارسی پور از دهه هفتاد شمسی به آمریکا مهاجرت نموده و در آن کشور زندگی می نماید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27476

به "شهرنوش پارسی پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرنوش پارسی پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید