طرح زیست پالایی تالاب انزلی شروع شد

به گزارش مجله سرگرمی، رشت - خبرنگاران - با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی زیست پالایی کاهش عمق لجن تالاب بین المللی انزلی به صورت آزمونه (پایلوت) در منطقه سرخانکل صومعه سرا شروع شد.

طرح زیست پالایی تالاب انزلی شروع شد

عیسی کلانتری غروب چهارشنبه در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: احیاء تالاب انزلی یکی از دغدغه های رئیس جمهوری است و این تالاب به عنوان تالابی جهانی شناخته می گردد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح امشب بصورت آزمایشی با نظارت فنی دانشگاه های مادر شروع شد چراکه با شیوه های قدیمی، احیاء تالاب هم از نظر ریالی و هم انتقال یکصد میلیون تن لجن امکان پذیر نبود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: با پیشنهاد شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان، تالاب بدون آنکه لجن بیرون آورده گردد؛ تخلیه شده و مواد آلی آن برای فراوری ماهی مصرف خواهد شد.

به گفته کلانتری، این طرح سال گذشته در سطح 12 هکتار بصورت آزمایشی در استخرهای شیلات انجام شد و نتیجه خوبی هم داد و سال جاری نیز با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، در مرحله اول 200 هکتار بصورت آزمونه شروع شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت نجری طرح اطمینان 99 درصدی از جواب مثبت اجرای عملیات دارد، گفت: در سال آینده با این روش یک هزار هکتار از تالاب انزلی احیاء می گردد و طی سال های 99 و 1400 باید 12 هزار هکتار دیگر از تالاب، تخلیه لجن شده و احیا گردد.

کلانتری به سفر رئیس جمهوری به گیلان اشاره و اضافه نمود: تمامی بیمارستان های رشت از آلودگی رفع شده و آب های آلوده بیمارستانی، وارد رودخانه ها نمی شوند چراکه سیستم فاضلاب بیمارستانی آنها راه اندازی شده است.

وی با اشاره به وجود حدود 20 تالاب بزرگ در کشور گفت: تالاب خوزستان با بارش های انجام گرفته اخیر، آب دارد و با وارد شدن آب از رودخانه های افغانستان به هامون و آبگیری آن، شاهد کاهش ریزگردها در زابل و منطقه سیستان خواهیم بود.

کلانتری با اشاره به خشک بودن دو تالاب جازموریان و گاوخونی گفت: با این وجود دریاچه ارومیه تا سال 1407 به سطح اکولوژیک برگشته و به طور کامل احیاء می گردد چراکه سال جاری بیشترین آب را دارد و نسبت به سال قبل، 26 سانتیمتر آب آن بیشتر است.

حوضه آبخیز تالاب انزلی 350 هزار هکتار مساحت دارد. تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان بوده و از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال 1971 میلادی است.

تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است. قرار دریافت در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت احتیاج دارد.

وسعت تالاب انزلی که زمانی حدود 20 هزار هکتار بود اکنون به شدت کاهش یافته و طی سه دهه گذشته به دلیل ورود حجم زیادی از رسوبات و رشد بی رویه گیاهان مهاجم میانگین عمق آب تالاب انزلی از 11 متر به کمتر از دو متر و در مناطقی حتی کمتر کاهش یافته است.

شهرستان صومعه سرا در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

7292/2007/

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14864

به "طرح زیست پالایی تالاب انزلی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح زیست پالایی تالاب انزلی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید