قضاوت درباره نقش تغییر اقلیم در سیلهای اخیر نیازمند زمان است

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- کارشناسان برای وقوع سیل اخیر در کشور دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که یکی از آنها نقش تغییر اقلیم است اما برخی از استادان و صاحبنظران این عرصه معتقدند قضاوت کردن در این زمینه زود است و اثبات نقش تغییر اقلیم در وقوع این سیلهای فراگیر، نیازمند زمان است.

قضاوت درباره نقش تغییر اقلیم در سیلهای اخیر نیازمند زمان است

چند سالی است که واژه تغییر اقلیم را به وفور می شنویم و به نظر می رسد ساده ترین راه حل این است که هر تغییری که در جو و زمین رخ می دهد از گرما، سرما، خشکسالی، بارش و توفان را به آن نسبت دهیم، مانند سیل اخیر که در روزهای اخیر، استانهای گلستان، فارس، لرستان و خوزستان را درگیر کرد و عده ای بروز آن را به تغییر اقلیم نسبت داده اند.

این در حالی است که به گفته بهلول علیجانی استاد دانشگاه خوارزمی قضاوت کردن و رسیدن به جوابی قاطعانه در این زمینه به زمان نیاز دارد.

وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران گفت: ما می گوییم اقلیم بی نظم است اما وقتی تغییر اقلیم اتفاق می افتد این بی نظمی تشدید می گردد، بنابراین وقوع سیل های اخیر در کشور را می توان از دو دیدگاه بررسی کرد.

وی درباره نقش تغییر اقلیم در بروز سیل های اخیر در کشور اضافه نمود: اگر بگوییم وقوع این سیل ها نشانه تغییر اقلیم است یعنی یک حالت ترین یا پدیده شدیدی اتفاق افتاده و این خسارت ها را به بار آورده است همانطور که چند سال پیش در ایلام و گرگان اتفاق افتاده بود؛ از این دیدگاه می توان گفت که تغییر اقلیم در بروز سیل ها نقش داشته است، چون گفته شده که به علت تغییر اقلیم پدیده های ترین مانند خشکسالی ها، رگبارهای شدید و سیل ها پیش می آید.

وی ادامه داد: اما اگر بگوییم این تغییر اقلیم نیست بلکه وضعیت آبی کشور دارد به حالت طبیعی خود بر می گردد، باز می بینم که بارش ها در کشور بی نظم است یعنی به این صورت که یک سال اصلا باران نداریم و خشک است و سال بعد، باران به صورت رگبارهای شدید رخ می دهد، بنابراین به این موضوع می توان از دو دیدگاه نگاه کرد.

علیجانی گفت: اما اگر بارش ها سال آینده نیز تکرار گردد آن موقع دیگر نمی گوییم تغییر اقلیم در بروز سیل ها نقش داشته است بلکه می گوییم داریم وارد دوره تَرسالی می شویم و مسائل کم آبی کشور در حال برطرف شدن است اما اگر فقط امسال باشد نشانه تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: می دانیم که تغییر اقلیم در جهان و در ایران اتفاق افتاده، هوای ایران گرمتر شده است، نشانه های تغییر اقلیم را مانند خشکسالی، سرما، سیل و گرمای شدید که بی سابقه نیز بودند در سال های گذشته داشتیم، اکنون هم که شاهد بروز سیل در کشور هستیم ممکن است یکی از آن نشانه ها باشد اما اگر سال بعد و سال بعد از آن هم تکرار گردد می گوییم این نشانه های تغییر اقلیم نیست، خشکسالی تمام شده و داریم وارد دوره تَرسالی می شویم.

استاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: بنابراین برای یافتن جواب درست باید منتظر بمانیم اما فعلا اگر همین یک تک پدیده امسال باشد نشانه تغییر اقلیم است و فعلا نیز اینگونه فکر می کنیم اما امیدواریم سال های بعد بارش ها تکرار گردد که آن موقع می توانیم بگوییم دوره تَرسالی ایران آغاز شده است.

وی درباره افزایش دما و تاثیر آن بر بارندگی ها در کشور گفت: افزایش دما در میزان بارش ها تاثیر ندارد بلکه در نوع بارش تاثیر دارد به طوری که بارش ها را رگباری و تند کرده است.

علیجانی در پاسخ به اینکه آیا می توانیم دلیل بروز سیلهای اخیر را به تخریب محیط زیست نیز نسبت داد، گفت: بله می توانیم آن را به تخریب محیط زیست ربط دهیم یعنی وقتی بارش ها رگباری می گردد آب باران در زمین نفوذ نمی کند یعنی ظرفیت نفوذ زمین بسیار کمتر از شدت این بارشهاست چون مراتع و جنگل را در بالادست نابود کرده ایم بنابراین باران در زمین جاری می گردد و سیل راه می افتد.

وی گفت: گفته می گردد در سیل اخیر در برخی جاها ارتفاع رسوبات تا سه متر رسیده است که علت آن تخریب خاک در بالادست است چون پوشش گیاهی از بین رفته و خاک در معرض تخریب قرار گرفته است بنابراین با کاهش توان جذب خاک به جاری شدن باران در سطح زمین و وقوع سیل کمک کرده ایم.

علمی** 9014**

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18322

به "قضاوت درباره نقش تغییر اقلیم در سیلهای اخیر نیازمند زمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قضاوت درباره نقش تغییر اقلیم در سیلهای اخیر نیازمند زمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید