مجتمع بندری کاسپین، ظرفیتی برای توسعه مراودات بین المللی است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/گیلان معاون تجارت و توسعه حمل و نقل بین الملل رئیس جمهور داغستان گفت: با توجه به ظرفیت مجتمع بندری کاسپین و اقدامات اجرا شده در راستای توسعه روابط بین المللی با منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک می توانیم شاهد رشد مراودات بین تجار و گردشگران دو کشور باشیم.

مجتمع بندری کاسپین، ظرفیتی برای توسعه مراودات بین المللی است

به گزارش خبرنگاران، شامیل عیسا اوف عبدالله اویچ، معاون تجارت و توسعه حمل و نقل بین الملل رئیس جمهور داغستان در بازدید از منطقه آزاد انزلی با اشاره به توسعه روابط تجاری و مالی و گردشگری دو کشور گفت: برنامه ریزی های لازم در راستای افزایش حمل و نقل کالا به وسیله بندرماخاچ کالا و آستاراخان به سمت جنوب شرق آسیا و بندربمبئی در هندوستان از راستا بنادر منطقه آزاد انزلی در دستور کار جمهوری داغستان قرار گرفته است و بهره گیری از مجتمع بندری کاسپین مسافت و هزینه برای تجار و فعالان مالی را کاهش می دهد.

وی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری دریایی بین دو کشور در کنار فعالیت های تجاری و مالی اضافه نمود: ایجاد خط هوایی داغستان به تهران در دستورکار مسئولان جمهوری داغستان قرار گرفته است که در کنار تکمیل خط ریلی آذربایجان به ایران شاهد افزایش حضور گردشگران دو کشور خواهیم بود و با توجه به ظرفیت مجتمع بندری کاسپین و اقدامات اجرا شده در راستای توسعه روابط بین المللی با منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک می توانیم شاهد رشد مراودات بین تجار و گردشگران دو کشور باشیم.

وی با اشاره به لزوم گسترش روابط سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران و داغستان اعلام نمود: مراکز تجاری و خصوصی داغستان آمادگی لازم برای مبادله کالاهای مورد احتیاج دو کشور را دارند و معتقدیم توسعه تجارت موجب توسعه دوستی و برادری در کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد شد.

در این نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت گسترش روابط تجاری و مالی ایران و جمهوری داغستان اظهار کرد: جمهوری داغستان روسیه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و علاقمند به توسعه روابط با این جمهوری هستیم و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم برای فعالان مالی دو کشور در منطقه آزاد انزلی، همکاری متقابل تجار ایران و داغستان باید افزایش یابد و آمادگی داریم که احتیاجمندی های جمهوری داغستان را با استفاده از توانمندی های فعالان مالی منطقه تامین کنیم.

خشنود با اشاره به نبود خطوط گردشگری دریایی بین ایران، روسیه و داغستان بر بسترسازی لازم برای افزایش حضور گردشگران دو کشور تاکید و اعلام نمود: با وجود تاثیرات مثبت حضور گردشگران، تا به امروز هیچ خط مستقیم گردشگری دریایی بین بنادر روسیه و ایران در دریای خزر وجود ندارد و در تلاشیم که خط کشتیرانی مسافری بین بنادر این دریا راه اندازی گردد و به منظور ایجاد زیر ساخت و فعالیت این خط گردشگری دریایی، دو پست از اسکله های مجتمع بندری کاسپین به این امر مهم اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه این دولت ها هستند که بستر را برای فعالین مالی آماده می نمایند، اعلام کرد: در این راستا ساخت مجتمع بندری کاسپین با 22پست اسکله و ظرفیت 15میلیون تن که از مهمترین اقدامات زیرساختی این سازمان است و توسعه تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه خزر اولویت اصلی منطقه آزاد انزلی است و امیدواریم با اقدامات اجرا شده در حوزه تعاملات بین المللی و زیرساخت های احداث شده شاهد توسعه روابط تجاری و مالی در منطقه باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه نمود: حجم مبادلات تجاری روسیه سالانه 800 میلیارد دلار است و در حالیکه سهم ایران از این مبادلات تجاری روسیه، بسیار ناچیز است که با بهره گیری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و افزایش مبادلات تجاری می توان سهم ایران را از بازار روسیه ارتقاء بخشید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به افزایش ظرفیت بنادر کشورهای حاشیه خزر، اشاره و توضیح داد: کشورهای حاشیه خزر نیز باید به عنوان مکمل فعالیت های توسعه و تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد انزلی، افزایش بسترهای لازم برای توسعه ظرفیت حمل و نقل در مناطق تجاری و مالی خود را در دستور کار قرار دارند.

خشنود با بیان اینکه فعالسازی کریدورها و توسعه زیرساخت ها تاثیر مهمی بر اقتصاد کشورهای حاشیه خزر خواهد داشت، اعلام نمود: ساخت سیلوی 120هزار تنی، مخازن سوخت با ظرفیت 90هزارتن و ساخت سردخانه 10هزار تنی از جمله زیرساخت های در دست احداث سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع بندری کاسپین است.

به گزارش خبرنگاران، معاون رئیس جمهور داغستان و هیات تجاری این جمهوری خود مختار روسیه با رضا خشنود، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مورد توسعه همکاری های مشترک مالی ملاقات کرد و از زیرساخت های تجاری، مالی و گردشگری منطقه بازدید کردند.

استاندار گیلان نیز در ملاقات با معاون رئیس جمهور داغستان گفت: وجود فرصت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های خوب گیلان در بخش های صنعتی، بهداشتی، موادغذایی، میوه و بویژه گردشگری می تواند به توسعه روابط گیلان و داغستان یاری کند.

دکتر محمدعلی نجفی به وجود اشتراکات مالی و فرهنگی با جمهوری داغستان اشاره و اظهار کرد: بندر ماخاچ قلعه یکی از بنادر مهم روسیه است که با توجه به توسعه بنادر انزلی و کاسپین می تواند در گسترش روابط تجاری و مالی نقش بسزایی ایفا نماید. خوشبختانه موانع موجود در صادرات لبنیات، مرغ و گوشت سفید به روسیه رفع شده است.

استاندار گیلان بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری بین گیلان و داغستان با قوت و جدیت بیشتر تاکید و توضیح داد: با همکاری اتاق بازرگانی و هماهنگی های دفتر نمایندگی وزارت خارجه در گیلان ارتباطات بخش های مالی، تجاری و فرهنگی دو طرف باید رونق بگیرد. نقش ما در روابط تجاری و مالی فقط توسعه زیرساخت ها است. با حمایت کاملی که از بخش خصوصی در گیلان می گردد هیچ مانعی برای همکاری تجار دو طرف با یکدیگر وجود ندارد.

نجفی با اشاره به اینکه بنادر و گمرک با ظرفیت کامل در جهت حضور تجار داغستانی کمال همکاری را دارند گفت: با توجه به اینکه مانعی برای توسعه روابط مالی، تجاری و ترانزیت کالا وجود ندارد، اعداد و ارقام و نیز حجم مبادلات کالا بین دو طرف زیبنده این ارتباط نیست.

نماینده عالی دولت در گیلان به برگزاری همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر در گیلان اشاره نمود و اضافه نمود: به خاطر حضور و تاثیرگذاری گیلان در حوزه دریای خزر و کشورهای همسایه برگزاری این همایش از سوی دولت به گیلان داده شد. در سخنرانی این همایش به اهمیت ارتباطات با جمهوری های اطراف خزر و پتانسیل های نهفته در این منطقه اشاره نمودم.

استاندار گیلان به تاکید دکتر روحانی بر تکمیل راه آهن شمال به جنوب در سفر به گیلان اشاره و اظهار کرد: یکی از موانع در این راستا اتصال 8 کیلومتر راه آهن آستارا به آستارا بود که پس از این سفر به صورت جدی پیگیری شد.

وی همچنین از تکمیل 2 کیلومتر راه آهن آستارا به آستارا که در خاک ایران بود اطلاع داد و گفت: ادامه این راستا از رشت به آستارا نیز جزو برنامه های اصلی ماست. اتصال این راه آهن می تواند بندر بمبئی را به هلسینکی وصل کند و ضمن کوتاه کردن راستا، حمل و نقل از 46 روز به 26 روز می رسد که از لحاظ تجاری بسیار حائز اهمیت است.

وی به ملاقاتهای مکرر روسای جمهور اسلامی ایران و روسیه در سال های اخیر اشاره نمود و اضافه نمود: یکی از موارد مورد تاکید دو رئیس جمهور تکمیل این راه آهن در حداقل زمان ممکن بود که جزو برنامه های اساسی و استراتژیک دو کشور است. ظرفیت بنادر گیلان نیز در حال افزایش است و امیدواریم از این افزایش ظرفیت، کشورهای ایران، روسیه و داغستان کمال بهره را ببرند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72949

به "مجتمع بندری کاسپین، ظرفیتی برای توسعه مراودات بین المللی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجتمع بندری کاسپین، ظرفیتی برای توسعه مراودات بین المللی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید